Als licentiaat klassieke filologie aan de Vrije Universiteit van Brussel en eigenares van de prijs van Latijn Jean-Josée Bouche, geeft Liliane Bertrand onderricht in de dode talen Latijn en Grieks.

   Na haar literaire en muzikale studies aan de Muziekacademie van Anderlecht, waar zij ook dansles volgt en de erepenning van de Franse Gemeenschap van België en ook de prijs Jean Demeur krijgt, behaalt zij aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Brussel haar eerste prijs in concertzang, operazang, muziekgeschiedenis en het hoger diploma van lyrische kunst in de klas van Mady Urbain.

   In 1993, was ze te zien in de solo rol van de Fairy Diamond in "The Sleeping Beauty" in 1995 en diverse solo rollen in " het Zwanenmeer" in het Grand Theater van Verviers.

   Van 1996 tot 2000 is zij eerste sopraan in het Europese Unie koor waarmee zij optreedt in de creatie van de ‘Missa cordis intus in anima’ van Jacques Vanherenthals. Vervolgens treedt ze op in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel, in de Munt, tijdens het festival van Vlaanderen, voor de inauguratie van het Europese Parlement onder het hoge beschermheerschap van zijne Majesteit Koning Albert II, en in de Anton Philips zaal van Den Haag onder de leiding van Yehudi Menuhin. Zij neemt ook deel aan twee CD opnames: ‘die Schöpfung’ van J. Haydn en ‘Carmina Burana’ van C. Orff.

   In 2001 wordt zij halve finaliste in de Internationale Wedstrijd voor barokzang van Chimay onder het hoge beschermheerschap van hun Doorluchtige Hoogheden de Prins en Prinses van Caraman en Chimay, alsook in de wedstrijd van het franse lied te Marmande in 2002. Zij behaalt de Lucien Van Obbergh prijs van het kunstenaarsverbond en de Erfgoed Prijs Lerminiaux in 2003.

   Als soliste heeft zij al het genoegen gehad om mee te zingen in "het Gloria" van A. Vivaldi, alsook in "de Solemnes Vesperae" en "de Krönungs-Messe" van W. A. Mozart, in "die Kleine Orgelmesse" en "die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze" van J. Haydn, in het Kerstmis oratorio van C. Saint-Saëns, in de Pueri concinite van von Herbeck en in de Missa a San Ignacio van D. Zipoli.

   In het operagenre heeft zij al met plezier de rollen kunnen vertolken van Belinda in "Didon et Enée" van H. Purcell, van Marton in "Ma tante Aurore" van F.A. Boieldieu, van Gertrude in "Le Maître de Chapelle" van F. Paër, van Laurette in "Le Docteur Miracle" van G. Bizet, alsook in verschillende komische opera’s van J. Offenbach ("Pomme d’Api", "Lischen et Fritzchen" en "La Vie Parisienne").

   In 2004 zong zij "l’Air des Bijoux" van Faust op het Internationaal Colloquium dat ter gelegenheid van de 75e verjaardag van Kuifje in Brussel plaats vond, en nam zij deel aan het programma "Una Voce Particolare" opgenomen in Nederland waar zij de aria van Lauretta van Gianni Schicchi van Puccini zong.

   Liliane deed reeds heel wat media-ervaring op in TV-reeksen zoals "Une famille pas comme les autres", "Septième ciel" als in films zoals "Le cou de la girafe", "Troubles", "Le plus beau jour de ma vie", "Vendredi ou jamais", "Palais royal".

   In 2009 zong zij de hoofdrol in de beroemde musical My Fair Lady van F. Loewe in het Culturele Centrum van Dilbeek onder de leiding van Steven De Mesmaeker.

   Op het vlak van variété kon je Liliane Bertrand aan het werk zien tijdens verschillende hommages aan Jacques Brel.

   Sinds 2007 geeft zij zangles in de Musiekacademie van Anderlecht. Sinds 2009 mag ze ook in het Vlaamse landsgedeelte lesgeven nadat ze met brio haar examen afgelegd heeft bij de Vlaamse Overheid (Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten AgODi).